דף הבית » יותר » כוכבי לכת ננסיים מסדרים מהגדול לקטן ביותר הקרוב לשמש
2023-05-07 17:52:00+02:00

כוכבי לכת ננסיים מסדרים מהגדול לקטן ביותר הקרוב לשמש

מה הם כוכבי לכת ננסיים?

כוכבי לכת ננסיים הם גופים שמימיים שיש להם מספיק מסה כדי לקבל צורה כמעט עגולה, אך לא ניקו את מסלוליהם מעצמים אחרים. המשמעות היא שהם אינם העצמים הדומיננטיים במסלוליהם, בניגוד לכוכבי הלכת המסורתיים. כוכבי לכת ננסיים הם סיווג חדש יחסית, לאחר שהוכר רק ב-2006.

כוכבי לכת ננסיים במערכת השמש שלנו

ישנם כיום חמישה כוכבי לכת ננסיים המוכרים רשמית במערכת השמש שלנו: Ceres, Pluto, Haumea, Makemake ואריס. כולם ממוקמים במערכת השמש החיצונית מעבר למסלולו של נפטון.

קרס

קרס הוא כוכב הלכת הננסי הגדול ביותר במערכת השמש שלנו, הממוקם בחגורת האסטרואידים בין מאדים לצדק. הוא גם הקרוב ביותר לשמש, עם מרחק ממוצע של 2.8 AU. מאמינים שיש לו ליבה סלעית ומעטפת קפואה, ומאמינים שהוא נוצר מאותו חומר שיצר את האסטרואידים האחרים בחגורה.

פלוטו

פלוטו הוא כוכב הלכת הננסי השני בגודלו במערכת השמש שלנו, הממוקם בחגורת קויפר מעבר לנפטון. זה הכי רחוק מהשמש, עם מרחק ממוצע של 39.5 AU. יש לו ליבה סלעית ומעטפת קפואה, ומאמינים שהוא נוצר מאותו חומר שיצר את העצמים האחרים בחגורת קויפר.

האומאה

האומאה הוא כוכב הלכת הננסי השלישי בגודלו במערכת השמש שלנו, הממוקם בחגורת קויפר מעבר לנפטון. זה השני הכי רחוק מהשמש, עם מרחק ממוצע של 43.2 AU. מאמינים שיש לו ליבה סלעית ומעטפת קפואה, ומאמינים שהוא נוצר מאותו חומר שיצר את העצמים האחרים בחגורת קויפר.

Makemake

Makemake הוא כוכב הלכת הננסי הרביעי בגודלו במערכת השמש שלנו, הממוקם בחגורת קויפר מעבר לנפטון. היא השלישית הרחוקה מהשמש, עם מרחק ממוצע של 45.8 AU. מאמינים שיש לו ליבה סלעית ומעטפת קפואה, ומאמינים שהוא נוצר מאותו חומר שיצר את העצמים האחרים בחגורת קויפר.

אריס

אריס הוא כוכב הלכת הננסי הקטן ביותר במערכת השמש שלנו, הממוקם בחגורת קויפר מעבר לנפטון. זה הרביעי הכי רחוק מהשמש, עם מרחק ממוצע של 67.7 AU. מאמינים שיש לו ליבה סלעית ומעטפת קפואה, ומאמינים שהוא נוצר מאותו חומר שיצר את העצמים האחרים בחגורת קויפר.

כוכבי לכת ננסיים מסדרים מהגדול לקטן ביותר הקרוב לשמש

הטבלה הבאה מפרטת את חמשת כוכבי הלכת הננסיים במערכת השמש שלנו, לפי הסדר מהגדול לקטן הקרוב ביותר לשמש.

כוכב לכת ננסי מרחק ממוצע מהשמש (AU)
קרס 2.8
פלוטו 39.5
האומאה 43.2
Makemake 45.8
אריס 67.7

חקר כוכבי לכת ננסיים

חקר כוכבי הלכת הננסיים במערכת השמש שלנו הוא מאמץ מרגש ומאתגר. זה דורש טכנולוגיה מתקדמת, כולל טלסקופים וחלליות רבי עוצמה, כדי לצפות וללמוד את העצמים הרחוקים הללו. החללית New Horizons של נאס"א כבר ביקרה בפלוטו והיא בדרכה לחקור את האובייקטים האחרים בחגורת קויפר, בעוד שחללית השחר חקרה את חגורת האסטרואידים ואת כוכב הלכת הננסי קרס.

משימת השחר

משימת השחר היא משימת נאס"א לחקור את חגורת האסטרואידים ואת כוכב הלכת הננסי קרס. המשימה הושקה בשנת 2007 והגיעה ל-Ceres בשנת 2015. במהלך משימתה, שחר צילמה תמונות מפורטות של קרס ותכונות פני השטח שלו, כמו גם מדידות של ההרכב ושדה הכבידה שלה.

משימת אופקים חדשים

משימת האופקים החדשים היא משימת נאס"א לחקור את חגורת קויפר, כולל כוכבי הלכת הננסיים פלוטו, האומאה, מייקמייק ואריס. המשימה הושקה בשנת 2006 והגיעה לפלוטו בשנת 2015. במהלך משימתה, New Horizons צילמה תמונות מפורטות של פלוטו ותכונות פני השטח שלו, כמו גם מדידות של הרכבו ושדה הכבידה שלו.

סיכום

כוכבי לכת ננסיים הם עצמים מרתקים במערכת השמש שלנו, ואנחנו רק מתחילים ללמוד עליהם. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, כמו חלליות וטלסקופים רבי עוצמה, נוכל לחקור את העולמות הרחוקים הללו ולחשוף את המסתורין שלהם. ככל שנמשיך לחקור את כוכבי הלכת הננסיים, נקבל הבנה טובה יותר של מערכת השמש שלנו וההיסטוריה שלה. למידע נוסף על כוכבי לכת ננסיים במערכת השמש שלנו, בקר בוויקיפדיה העברית .

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן