דף הבית » יותר » מה יותר גרוע מאבולה?
2023-05-19 16:24:00+02:00

מה יותר גרוע מאבולה?

איידס

HIV/איידס היא מגיפה עולמית שפוקדת את העולם מאז שנות ה-80. זה נגרם על ידי נגיף הכשל החיסוני האנושי, או HIV, אשר תוקף את המערכת החיסונית של הגוף וגורם לה להדוף זיהומים ומחלות. HIV מתפשט באמצעות מגע עם נוזלי גוף, כגון באמצעות מין לא מוגן או שיתוף מחטים. HIV יכול להוביל לאיידס, שהוא שלב מתקדם של הנגיף שעלול להיות קטלני. כרגע אין תרופה ל-HIV/איידס, אך ניתן לטפל בו באמצעות טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (ART). ART הוא שילוב של תרופות המסייעות להאט את התקדמות הנגיף ולהפחית את הסיכון להעברה. עם זאת, ART יקר ולא תמיד נגיש במדינות בעלות הכנסה נמוכה. נכון לשנת 2017, היו כ-36.9 מיליון אנשים שחיו עם HIV/איידס ברחבי העולם, עם 1.8 מיליון מקרים חדשים באותה שנה.

מָלַרִיָה

מלריה היא מחלה מסוכנת הנישאת יתושים המתפשטת דרך עקיצות של יתושים נגועים. זה נגרם על ידי טפיל המועבר לבני אדם כאשר הם ננשכים על ידי נקבת יתוש אנופלס. תסמינים של מלריה כוללים חום, צמרמורות, בחילות וכאבי ראש. זה יכול גם להוביל לסיבוכים חמורים יותר כמו אנמיה, התקפים, תרדמת ואפילו מוות. מלריה היא בעיה מרכזית בבריאות הציבור באזורים רבים בעולם, במיוחד באפריקה. בשנת 2017, היו כ-219 מיליון מקרים של מלריה ברחבי העולם, והביאו ל-435,000 מקרי מוות, רובם ילדים מתחת לגיל חמש. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מעריך כי עלות הטיפול במלריה באפריקה שמדרום לסהרה היא יותר מ-5 מיליארד שקל בשנה.

שַׁפַעַת

שפעת, הידועה בכינויה שפעת, היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי וירוס. זה מתפשט באמצעות מגע עם טיפות נשימה מאדם נגוע, כגון כאשר הוא מתעטש או משתעל. תסמינים של שפעת כוללים חום, צמרמורות, כאבי גוף ועייפות. זה יכול גם להוביל לסיבוכים חמורים יותר כגון דלקת ריאות, שעלולה להיות קטלנית. שפעת היא בעיה מרכזית בבריאות הציבור, במיוחד בחודשי החורף. בשנת 2017, היו כ-1.4 מיליארד מקרים של שפעת ברחבי העולם, והביאו ל-650,000 מקרי מוות. בנוסף, העלות הכלכלית של השפעת מוערכת בלמעלה מ-400 מיליארד שקל בשנה.

שַׁחֶפֶת

שחפת (TB) היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידק בשם Mycobacterium tuberculosis. זה מתפשט באמצעות מגע עם טיפות נשימתיות מאדם נגוע, כגון כאשר הם משתעלים או מתעטשים. תסמינים של שחפת כוללים חום, הזעות לילה וירידה במשקל. זה יכול גם להוביל לסיבוכים חמורים יותר, כגון דלקת קרום המוח ואפילו מוות. שחפת היא בעיה מרכזית בבריאות הציבור, במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה. בשנת 2017, היו כ-10.4 מיליון מקרים של שחפת ברחבי העולם, והביאו ל-1.6 מיליון מקרי מוות. העלות הכלכלית של שחפת מוערכת בלמעלה מ-170 מיליארד שקל בשנה.

MERS-CoV

MERS-CoV הוא וירוס שזוהה לראשונה בשנת 2012. הוא חבר במשפחת הקורונה, הכוללת גם את SARS-CoV ואת נגיף הקורונה החדש (COVID-19). MERS-CoV מתפשט באמצעות מגע עם טיפות נשימה מאדם נגוע, כגון כאשר הם משתעלים או מתעטשים. התסמינים של MERS-CoV כוללים חום, שיעול וקוצר נשימה. זה יכול גם להוביל לסיבוכים חמורים יותר, כגון דלקת ריאות ואפילו מוות. MERS-CoV מהווה דאגה גדולה לבריאות הציבור, במיוחד במזרח התיכון. בשנת 2017, היו כ-2,494 מקרים של MERS-CoV ברחבי העולם, והביאו ל-858 מקרי מוות. העלות הכלכלית של MERS-CoV מוערכת ביותר מ-25 מיליארד שקל בשנה. אבולה היא נגיף הרסני, אבל הוא לא היחיד. יש עוד מספר מחלות ווירוסים שיכולים להיות אפילו יותר מסוכנים מאבולה. HIV/איידס, מלריה, שפעת, שחפת ו-MERS-CoV הם כולם דוגמאות למחלות שעלולות לגרום למחלות קשות ואף למוות. חשוב להיות מודעים למחלות אלו ולנקוט בצעדים למניעת התפשטותן.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן