דף הבית » יותר » מה יותר חכם, שימפנזה או גורילה?
2023-06-15 09:23:00+02:00

מה יותר חכם, שימפנזה או גורילה?

מה זה שימפנזים וגורילות?

שימפנזים וגורילות הם שניים מהפרימטים הידועים ביותר החיים בטבע כיום. שימפנזים (Pan troglodytes) הם בני משפחת ההמינידים, יחד עם בני האדם, והם קרובי המשפחה החיים הקרובים ביותר לבני אדם. גורילות (גורילה גורילה) הן חלק מאותה משפחה אך קשורות יותר רחוק. גם שימפנזים וגם גורילות נמצאים בטבע באפריקה, אם כי הטווחים של שני המינים אינם חופפים.

הבדלים באינטליגנציה ובהתנהגות

כשזה מגיע לאינטליגנציה, שימפנזים וגורילות שונים במובנים רבים. שימפנזים נחשבים לאינטליגנטיים יותר מגורילות, והם מיומנים יותר בפתרון בעיות ובשימוש בכלים. הם גם חברתיים יותר, חיים בקבוצות גדולות ויוצרים קשרים חברתיים מורכבים. גורילות, לעומת זאת, הן יותר בודדות ופחות חברתיות משימפנזים. כשזה מגיע להתנהגות, שימפנזים גם פעילים יותר מגורילות. הם נוטים יותר לחקור את הסביבה שלהם ולעסוק במשחק, בעוד שגורילות נוטות יותר להיות בישיבה. גם גורילות נוטות יותר להיות תוקפניות וטריטוריאליות, בעוד ששימפנזים נוטים יותר להיות שלווים.

שימפנזים

שימפנזים הם בעלי חיים אינטליגנטיים ביותר, המסוגלים להשתמש בכלים ולפתור בעיות. הם גם מאוד חברתיים, חיים בקבוצות גדולות ויוצרים קשרים חברתיים מורכבים. הם גם פעילים מאוד, עוסקים במשחק ובחקירה של הסביבה שלהם.

גורילות

הגורילות פחות אינטליגנטיות משימפנזים, אבל עדיין יש להן את היכולת לפתור בעיות ולהשתמש בכלים. הם גם פחות חברתיים משימפנזים, חיים בקבוצות קטנות יותר ויוצרים קשרים חברתיים פחות מורכבים. הגורילות גם יושבות יותר, ויש סיכוי גבוה יותר להיות תוקפניות וטריטוריאליות.

הבדלים פיזיים

שימפנזים וגורילות נבדלים גם הם במאפיינים פיזיים. השימפנזים קטנים יותר מגורילות, גובהם הממוצע הוא כ-1.2 מטר ומשקלם כ-40-60 קילוגרם. הגורילות גדולות יותר, בגובה ממוצע של כ-1.7 מטר ומשקל של כ-135-180 קילוגרם. לשימפנזים יש גם זרועות ארוכות יותר מאשר לגורילות, שבהן הם משתמשים להתנדנדות וטיפוס. לגורילות, לעומת זאת, יש זרועות קצרות יותר ויציבה זקופה יותר. לשימפנזים יש גם יותר הבעות פנים מאשר לגורילות, מה שנחשב תוצאה של האופי החברתי יותר שלהן.

השוואת טבלה

מאפיין שִׁימפַּנזָה גוֹרִילָה
אינטליגנציה גָבוֹהַ בינוני
התנהגות חברתית גָבוֹהַ נָמוּך
רמת פעילות גָבוֹהַ נָמוּך
גוֹבַה 1.2 מטר 1.7 מטר
מִשׁקָל 40-60 ק"ג 135-180 ק"ג
הבעות פנים גָבוֹהַ נָמוּך

מסקנה: מה יותר חכם, שימפנזה או גורילה?

כשזה מגיע לאינטליגנציה, שימפנזים נחשבים בדרך כלל לחכמים יותר מגורילות. הם מיומנים יותר בפתרון בעיות ובשימוש בכלים, והם יותר חברתיים ופעילים מגורילות. יש להם גם יותר הבעות פנים, מה שנחשב כתוצאה של האופי החברתי יותר שלהם. עם זאת, לגורילות עדיין יש את היכולת לפתור בעיות ולהשתמש בכלים, והן גדולות וטריטוריאליות יותר משימפנזים. בסופו של דבר, אי אפשר לענות סופית על השאלה מה חכם יותר, שימפנזה או גורילה. שתיהן חיות אינטליגנטיות להפליא, ולכל אחת מהן נקודות החוזק והחולשה הייחודיות שלה. קרא עוד על הבדלים בין שיפנזה לגורילה ניתן לבקר בדף מה יותר נבון שיפנזה או גוריה בויקיפדיה.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן