דף הבית » יותר » מה יותר גדול: גלקסיה או יקום?
2023-05-17 12:35:00+02:00

מה יותר גדול: גלקסיה או יקום?

מה זה גלקסי?

גלקסיה היא אוסף עצום של כוכבים, גז, אבק וחומר אחר המוחזק יחד על ידי כוח הכבידה. גלקסיות מגיעות בצורות וגדלים רבים, וגלקסיית שביל החלב שלנו מוערכת כמכילה בין 100 ל-400 מיליארד כוכבים. גלקסיות מופרדות זו מזו בדרך כלל במרחקים עצומים, למרות שגלקסיות יכולות לפעמים לקיים אינטראקציה זו עם זו אם הן קרובות מספיק.

מה זה יקום?

היקום הוא אוסף גדול עוד יותר של גלקסיות, כוכבים, גז, אבק ושאר חומרים שלדעתם הם אינסופיים בגודלם. ההערכה היא שיש בין 100 מיליארד ל-500 מיליארד גלקסיות ביקום, כאשר כל גלקסיה מכילה מיליארדי כוכבים. מאמינים שגם היקום מתפשט, אם כי קצב ההתפשטות המדויק עדיין לא ידוע.

השוואה בין גודל הגלקסיות והיקומים

כאשר משווים את גודל הגלקסיות והיקומים, חשוב לזכור שגלקסיות הן חלק מהיקום, ולכן היקום גדול בהרבה מכל גלקסיה בודדת. קוטרו של גלקסיית שביל החלב מוערך בכ-100,000 שנות אור, בעוד שהיקום מקוטר הוא לפחות 93 מיליארד שנות אור. המשמעות היא שהיקום גדול בהרבה מכל גלקסיה בודדת.

הגלקסיות הגדולות ביותר ביקום

הגלקסיות הגדולות ביקום נקראות "צבירי-על", והן מורכבות ממאות גלקסיות קטנות יותר. צביר העל הידוע הגדול ביותר הוא החומה הגדולה של הרקולס-קורונה בוראליס, שקוטרו מוערך בכ-10 מיליארד שנות אור. זה אומר שהוא גדול יותר מגלקסיית שביל החלב בפקטור של 100.

הגלקסיות הגדולות ביותר הידועות

הגלקסיות הידועות הגדולות ביותר ביקום נקראות "גלקסיות אליפטיות". הגלקסיות הללו גדולות מאוד ויש להן מרכז בהיר מאוד. הגלקסיה האליפטית הגדולה ביותר הידועה נקראת IC 1101, שקוטרה מוערך ב-6 מיליון שנות אור. זה אומר שהוא גדול יותר מגלקסיית שביל החלב בפקטור של 600.

הגלקסיות המסיביות ביותר

הגלקסיות המסיביות ביותר ביקום נקראות "גלקסיות ננסיות". הגלקסיות האלה קטנות בהרבה מגלקסיות אליפטיות, אבל הן הרבה יותר מסיביות. הגלקסיה הננסית המאסיבית ביותר הידועה נקראת גמד מזל קשת, שעל פי ההערכות מכילה פי 10 טריליון מסה של השמש. זה אומר שהוא מסיבי יותר מגלקסיית שביל החלב בפקטור של 10,000.

סיכום

כאשר משווים את גודל הגלקסיות והיקומים, ברור שהיקום גדול בהרבה מכל גלקסיה בודדת. קוטרו של גלקסיית שביל החלב מוערך בכ-100,000 שנות אור, בעוד שהיקום מקוטר הוא לפחות 93 מיליארד שנות אור. הגלקסיות הידועות ביותר ביקום הן גלקסיות אליפטיות, והגלקסיות המסיביות ביותר הן גלקסיות ננסיות.

שולחן

לְהִתְנַגֵד גודל מסה
שביל החלב 100,000 שנות אור 1 טריליון מסות שמש
עוֹלָם 93 מיליארד שנות אור לא ידוע
החומה הגדולה של הרקולס-קורונה בוראליס 10 מיליארד שנות אור לא ידוע
IC 1101 6 מיליון שנות אור לא ידוע
גמד קשת לא ידוע 10 טריליון מסות שמש

לסיכום, היקום גדול בהרבה מכל גלקסיה בודדת, ועל פי ההערכות הוא מכיל בין 100 מיליארד ל-500 מיליארד גלקסיות. הגלקסיות הידועות הגדולות ביותר הן גלקסיות אליפטיות, והגלקסיות המסיביות ביותר הן גלקסיות ננסיות. מאמינים שגם היקום מתפשט, אם כי קצב ההתפשטות המדויק עדיין לא ידוע.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן