דף הבית » יותר » מה זה יותר אשכנזים או ספרדים?
2023-06-21 23:04:00+02:00

מה זה יותר אשכנזים או ספרדים?

מה זה אשכנזים?

אשכנזים היא קבוצה אתנית יהודית שמקורה במרכז ומזרח אירופה. השם אשכנז נגזר מהמילה העברית לגרמניה, ואשכנזים מכונים לעתים קרובות יהודים גרמנים. אשכנזים הם הקבוצה האתנית היהודית הגדולה בעולם, המהווים כ-80% מהאוכלוסייה היהודית בעולם. האשכנזים מזוהים באופן מסורתי עם הליטורגיה האשכנזית, המבוססת על מסורות התלמוד והמדרש. האשכנזים מזוהים גם עם שפת היידיש, שהיא שילוב של גרמנית ועברית.

מה זה ספרדים?

ספרדים היא קבוצה אתנית יהודית שמקורה בחצי האי האיברי, הכולל את ספרד ופורטוגל. השם ספרדים נגזר מהמילה העברית לספרד, וספרדים מכונים לעתים קרובות כיהודים ספרדים. הספרדים הם הקבוצה האתנית היהודית השנייה בגודלה בעולם, המהווים כ-15% מהאוכלוסייה היהודית בעולם. ספרדים מקושרים באופן מסורתי עם הליטורגיה הספרדית, המבוססת על מסורות התלמוד והמדרש. ספרדים קשורים גם לשפת הלאדינו, שהיא שילוב של שפות ספרדית, עברית ושפות נוספות.

הבדלים בין אשכנזים לספרדים

יש הבדלים רבים בין אשכנזים לספרדים. אחד ההבדלים הבולטים ביותר הוא בשיטות הדת שלהם. האשכנזים נוהגים לפי הליטורגיה האשכנזית, המבוססת על מסורות התלמוד והמדרש. הספרדים, לעומת זאת, הולכים לפי הליטורגיה הספרדית, המבוססת על מסורות התלמוד והמדרש. הבדל נוסף בין אשכנזים לספרדים הוא בשפתם. האשכנזים מזוהים באופן מסורתי עם שפת היידיש, שהיא שילוב של גרמנית ועברית. ספרדים מקושרים באופן מסורתי לשפת הלאדינו, שהיא שילוב של שפות ספרדית, עברית ושפות נוספות.

אשכנזים וספרדים בעולם המודרני

כיום, רוב היהודים ברחבי העולם הם אשכנזים, כאשר כ-80% מאוכלוסיית היהודים בעולם הם אשכנזים. הספרדים, לעומת זאת, מהווים כ-15% מהאוכלוסייה היהודית בעולם. בישראל, רוב היהודים הם אשכנזים, כאשר כ-70% מהאוכלוסייה הם אשכנזים. הספרדים, לעומת זאת, מהווים כ-25% מהאוכלוסייה.

הבדלים כלכליים בין אשכנזים לספרדים

בישראל יש גם הבדלים כלכליים בין אשכנזים לספרדים. בדרך כלל, האשכנזים מצליחים יותר מבחינה כלכלית מספרדים. לפי מחקר שערך בנק ישראל ב-2017, השכר החודשי הממוצע של אשכנזים עמד על 11,000 שקל, בעוד שהשכר החודשי הממוצע של ספרדים עמד על 7,000 שקל.

דעה אישית

לדעתי, חשוב להכיר בהבדלים בין אשכנזים לספרדים ולכבד ולחגוג את המגוון של העם היהודי. גם לאשכנזים וגם לספרדים יש תרומה ייחודית וחשובה לקהילה היהודית, וחשוב להכיר בערכם של שניהם. כמו כן, חשוב להכיר בפערים הכלכליים בין אשכנזים לספרדים ולנקוט בצעדים להבטיח שלכל היהודים תהיה גישה להזדמנויות ומשאבים כלכליים.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן