דף הבית » יותר » מה זה הליום קל יותר או מימן?
2023-07-02 03:02:00+02:00

מה זה הליום קל יותר או מימן?

מה הם הליום ומימן?

הליום ומימן הם שניים מהיסודות הנפוצים ביותר ביקום. שניהם גזים בטמפרטורת החדר ויש להם מגוון שימושים. הליום הוא היסוד השני הכי קל בטבלה המחזורית, בעוד מימן הוא הקל ביותר. מימן הוא היסוד הנפוץ ביותר ביקום, המהווה כ-75 אחוז מכלל החומר. הליום, לעומת זאת, נדיר בהרבה, ומהווה רק כ-5 אחוז ממסת היקום.

תכונות של הליום ומימן

לשני הגזים יש כמה תכונות שונות מאוד. הליום הוא גז חסר צבע, חסר ריח ולא רעיל, קל יותר מאוויר. זהו גם האלמנט הכי אינרטי, כלומר אינו מגיב עם אלמנטים אחרים. מימן, לעומת זאת, הוא גז חסר צבע וריח שהוא דליק מאוד ומגיב עם חמצן ליצירת מים.

שימושים של הליום ומימן

הליום משמש במגוון יישומים, כולל בבלונים, למילוי ספינות אוויר וכנוזל קירור בתחנות כוח גרעיניות. הוא משמש גם בריתוך וגילוי דליפות, וכגז הרמה לספינות אוויר ובלונים. מימן משמש כדלק בתאי דלק, ומשמש גם לייצור אמוניה ומתנול. הוא משמש גם לייצור פלדה, והוא מרכיב מרכזי בדלק רקטות.

מחירי הליום בשקלים

מחיר הליום בשקלים משתנה בהתאם לכמות ואיכות הגז. לדוגמה, מטר מעוקב של הליום יכול לעלות בין 500 ש"ח ל-1,500 ש"ח.

מחירי מימן בשקלים

גם מחיר המימן בשקלים משתנה בהתאם לכמות ואיכות הגז. לדוגמה, מטר מעוקב של מימן יכול לעלות בין 1,500 ש"ח ל-3,000 ש"ח.

מה קל יותר, הליום או מימן?

התשובה לשאלה זו אינה פשוטה כפי שהיא עשויה להיראות. בעוד שמימן הוא היסוד הקל ביותר בטבלה המחזורית, הליום למעשה קל יותר ממימן כאשר שני הגזים נמצאים בצורתם הגזית. הסיבה לכך היא שהליום פחות צפוף ממימן, כלומר נפח נתון של הליום ישקול פחות מנפח נתון של מימן.

סיכום

הליום ומימן הם שניים מהיסודות הנפוצים ביותר ביקום. לשני הגזים מגוון שימושים ומחירים בשקלים המשתנים בהתאם לכמות ואיכות הגז. הליום הוא הגז הקל ביותר, ואילו מימן הוא היסוד הקל ביותר בטבלה המחזורית. כדי ללמוד עוד על גזים אלה והשימושים שלהם, אתה יכול לבדוק את הסרטון הזה .

טבלה: השוואת הליום ומימן

תכונה הֶלִיוּם מֵימָן
האלמנט הקל ביותר כן לא
הגז הקל ביותר כן לא
שפע 5% 75%
מחיר (ש"ח) 500-1,500 1,500-3,000

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן