דף הבית » יותר » מה חזק יותר, הוריקן או טורנדו?
2023-05-22 15:36:00+02:00

מה חזק יותר, הוריקן או טורנדו?

מה זה הוריקן?

הוריקן הוא סוג של ציקלון טרופי, שהוא מערכת סערה מסתובבת שנוצרת מעל מימי האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס השקט. הוריקנים מאופיינים ברוחות חזקות, גשמים עזים ונחשולי סערה גדולים. הוריקנים מסווגים לפי סולם Saffir-Simpson, המבוסס על מהירות הרוח המרבית המתמשכת והלחץ המרכזי המינימלי. הוריקנים יכולים להיות מסווגים כקטגוריה 1 (רוחות של 119-153 קמ"ש), קטגוריה 2 (רוחות של 154-177 קמ"ש), קטגוריה 3 (רוחות של 178-208 קמ"ש), קטגוריה 4 (רוחות של 209 -251 קמ"ש), או קטגוריה 5 (רוחות של 252 קמ"ש ומעלה).

מה זה טורנדו?

טורנדו הוא עמוד אוויר מסתובב במהירות שנמצא במגע הן עם פני כדור הארץ והן עם ענן קומולונימבוס או, במקרים נדירים, בסיס של ענן קומולוס. סופות הטורנדו האלימות ביותר מסוגלות להרס אדיר עם מהירות רוח של עד 320 קמ"ש. טורנדו מסווגים לפי סולם פוג'יטה, המבוסס על מהירות הרוח המשוערת והנזק שנגרם על ידי הטורנדו. טורנדו יכול להיות מסווג כ-F0 (רוחות של 40-72 קמ"ש), F1 (רוחות של 73-112 קמ"ש), F2 (רוחות של 113-157 קמ"ש), F3 (רוחות של 158-206 קמ"ש) h), F4 (רוחות של 207–260 קמ"ש), או F5 (רוחות של 261 קמ"ש ומעלה).

מה חזק יותר, הוריקן או טורנדו?

כשזה מגיע לכוחה של סערה, התשובה לשאלה "מה חזק יותר, הוריקן או טורנדו?" תלוי במספר גורמים. מבחינת מהירות הרוח, סופת טורנדו היא בדרך כלל חזקה יותר מהוריקן, כאשר הטורנדו החזקות ביותר מגיעות למהירות רוח של עד 320 קמ"ש. עם זאת, סופת הוריקן מכסה בדרך כלל שטח גדול בהרבה מטורנדו, ומהירויות הרוח שלו עקביות יותר בכל אזורו. בנוסף, סופת הוריקן יכולה להימשך ימים או אפילו שבועות, בעוד שטורנדו נמשך בדרך כלל רק כמה דקות. מבחינת נזק, הוריקן הוא בדרך כלל הרסני יותר מטורנדו. הסיבה לכך היא שהוריקן מכסה שטח גדול יותר, והרוחות שלו עקביות יותר על פני כל שטחו. בנוסף, סופות הוריקן עלולות להביא לנחשולי סערה, שהם קירות מים גדולים שעלולים לגרום להצפות והרס נרחבים. סופות טורנדו, לעומת זאת, גורמות בדרך כלל לנזק מקומי בצורה של נזקי רוח וטורנדו עלולות לגרום גם לטורנדו.

עלות הוריקן לעומת טורנדו

העלות של הוריקן או סופת טורנדו יכולה להשתנות מאוד בהתאם לגודל ועוצמת הסופה. באופן כללי, העלות של הוריקן גבוהה בהרבה מהעלות של טורנדו. לדוגמה, הוריקן אירמה, שפגע בפלורידה ב-2017, גרם לנזק המוערך ב-50 מיליארד דולר. לשם השוואה, עלות סופות הטורנדו שפגעו באלבמה ב-2011 הוערכה בכ-2 מיליארד דולר.

סיכום

לסיכום, בכל הנוגע לעוצמתה של סערה, סופת טורנדו היא בדרך כלל חזקה יותר מהוריקן מבחינת מהירות הרוח, אך הוריקן היא בדרך כלל הרסנית יותר בשל שטחה הגדול יותר ורוחות עקביות יותר. בנוסף, העלות של הוריקן היא בדרך כלל הרבה יותר גבוהה מהעלות של טורנדו. בסופו של דבר, גם הוריקנים וגם סופות טורנדו עלולים לגרום להרס משמעותי ויש להתייחס אליהם ברצינות.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן