דף הבית » בידור ופנאי » מה לעשות אם יש לך שבץ מוחי

מה לעשות אם יש לך שבץ מוחי

מה לעשות אם יש לך שבץ מוחי

מה זה שבץ?

שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי המתרחש כאשר אספקת הדם למוח מופסקת. הפרעה זו יכולה להיגרם כתוצאה מעורק חסום או התפוצצות של כלי דם. כאשר זה קורה, המוח לא מקבל את החמצן והחומרים המזינים שהוא צריך, ותאי המוח מתחילים למות. שבץ מוחי עלול לגרום לנכות צמיתה ואף למוות, ולכן חשוב לזהות את סימני האזהרה ולהיעזר בהקדם האפשרי.

סימני אזהרה לשבץ מוחי

סימני האזהרה הנפוצים ביותר לשבץ כוללים:

  • חוסר תחושה או חולשה פתאומיים בפנים, בזרוע או ברגל, במיוחד בצד אחד של הגוף
  • בלבול פתאומי, בעיות בדיבור או קושי בהבנת הדיבור
  • בעיות ראייה פתאומיות בעין אחת או בשתיהן
  • קושי פתאומי בהליכה, סחרחורת או אובדן שיווי משקל או קואורדינציה
  • כאב ראש פתאומי חמור ללא סיבה ידועה

אם אתה או מישהו שאתה מכיר חווה אחד מהתסמינים הללו, התקשר מיידית למספר 911.

מה לעשות אם יש לך שבץ

אם אתה חווה אחד מסימני האזהרה לשבץ מוחי, התקשר למוקד 911 מיד. אל תחכה לראות אם התסמינים חולפים. הזמן הוא המהות בכל הנוגע לטיפול בשבץ מוחי. ככל שתקבל עזרה מוקדם יותר, כך סיכוייך להחלים טובים יותר. כאשר אתה מתקשר למספר 911, המוקדן ישאל אותך שאלות לגבי הסימפטומים שלך. היו מוכנים לענות עליהם בצורה מדויקת ככל האפשר. המפעיל עשוי גם לתת לך הוראות מה לעשות עד שתגיע עזרה.

קבלת עזרה עבור אירוע מוחי

כאשר אתה מגיע לבית החולים, צוות של אנשי מקצוע רפואיים יעריך את מצבך ויקבע את מהלך הטיפול הטוב ביותר. זה עשוי לכלול תרופות להפחתת הסיכון לנזק נוסף, כמו גם בדיקות לקביעת הגורם לשבץ. בהתאם לסוג השבץ, יתכן ותינתן לך תרופה לשבירת קרישים כדי להמיס את הקריש ולהחזיר את זרימת הדם למוח. ייתכן גם שיינתנו לך תרופות כדי להפחית את הסיכון לשבץ מוחי עתידי.

מתאושש מאירוע מוחי

תהליך ההחלמה לאחר שבץ מוחי יכול להשתנות מאוד בהתאם לחומרת השבץ ולאדם. אנשים מסוימים עשויים לחוות החלמה מלאה, בעוד שאחרים עשויים להיות בעלי מוגבלויות קבועות. פיזיותרפיה מומלצת לעתים קרובות כדי לעזור בניידות וקואורדינציה. ריפוי בעיסוק יכול לעזור בפעילויות של חיי היומיום, כגון לבוש, רחצה ואכילה. ריפוי בדיבור יכול לעזור בתקשורת ובבליעה. בנוסף לריפוי פיזי וריפוי בעיסוק, נפגעי שבץ רבים נהנים מייעוץ פסיכולוגי שיעזור להם להתמודד עם ההשפעות הרגשיות והפסיכולוגיות של שבץ מוחי.

מניעת שבץ מוחי עתידי

הדרך הטובה ביותר למנוע שבץ מוחי היא לבצע שינויים באורח החיים המפחיתים את גורמי הסיכון שלך. זה כולל אכילת תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון ושליטה בלחץ הדם ובכולסטרול. אם עברת שבץ מוחי, הרופא שלך עשוי להמליץ גם על נטילת תרופות כדי להפחית את הסיכון ללקות בשבץ נוסף. תרופות אלו עשויות לכלול מדללי דם, תרופות להורדת כולסטרול ותרופות ללחץ דם. שבץ מוחי עלול להיות מסכן חיים, ולכן חשוב לזהות את סימני האזהרה ולהיעזר בהקדם האפשרי. אם עברת שבץ מוחי, חשוב לעקוב אחר הוראות הרופא ולבצע שינויים באורח החיים כדי להפחית את הסיכון ללקות בשבץ נוסף.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן