דף הבית » יותר » מה יותר בזהותם של סונים או שיעים?
2023-06-22 03:32:00+02:00

מה יותר בזהותם של סונים או שיעים?

מבוא

דת היא חלק מרכזי בזהותם של אנשים רבים בעולם. בעוד שלדתות רבות יש כתות וזרמים שונים, אף אחת מהן לא מפולגת כמו האסלאם. שתי הכתות העיקריות של האסלאם, הסונית והשיעית, נמצאות בסכסוך במשך מאות שנים. במאמר זה נחקור את ההבדלים בין שתי הכתות ומה מייחד אותן.

אמונות סוניות ושיעיות

לסונים ולשיעים אמונות ופרשנויות שונות מאוד לאסלאם. הסונים מאמינים כי ארבעת הח'ליפים הראשונים (אבו בכר, עומר, עות'מאן ועלי) היו היורשים החוקיים של הנביא מוחמד, בעוד השיעים מאמינים שעלי היה היורש האמיתי היחיד. הסונים מאמינים גם בפרשנות מילולית של הקוראן, בעוד שיעים מאמינים בפרשנות מטפורית יותר. הסונים גם מאמינים שהקונצנזוס של הקהילה הוא הדרך היחידה לקבוע מה נכון ומה לא נכון באיסלאם, בעוד שהשיעים מאמינים שהאימאמים, או מנהיגי הכת שלהם, הם היחידים שיכולים לפרש את הקוראן. הסונים מאמינים גם במושג תקייה, שהוא נוהג להסתיר את אמונותיו האמיתיות כדי להימנע מרדיפות, בעוד שהשיעים אינם מאמינים בנוהג זה.

מנהגים סונים ושיעים

גם לסונים ולשיעים יש שיטות שונות בכל הנוגע לפולחן ולטקסים. הסונים מתרגלים את חמשת עמודי התווך של האסלאם, שהם הצהרת האמונה (שהאדה), תפילה (סלאט), צום (סאום), צדקה (זכאת) ועלייה לרגל (חאג'). גם השיעים נוהגים בחמשת עמודי התווך הללו, אך יש להם גם שיטות נוספות, כמו תרגול תקייה ונהוג מותח, שהם נישואים זמניים. הסונים גם מתרגלים את המושג Tawheed, שהוא האמונה באחדות האל, בעוד השיעים מאמינים במושג Tawassul, שהוא האמונה שניתן לקבל גישה לאלוהים באמצעות מתווכים, כמו אימאמים. הסונים מתרגלים גם את המושג איג'תיהאד, שהוא הנוהג לפרש את הקוראן והחדית' (אמרות הנביא מוחמד) כדי לקבל החלטה, בעוד שהשיעים מאמינים במושג תקליד, שהוא הנוהג של ביצוע החלטות של האימאמים.

פוליטיקה סונית ושיעית

גם לסונים ולשיעים יש דעות פוליטיות שונות. הסונים מאמינים במושג הח'ליפות, שהיא מדינה אסלאמית מאוחדת הנשלטת על ידי ח'ליף, בעוד השיעים מאמינים במושג האימאמה, שהיא מדינה הנשלטת על ידי אימאם. גם הסונים מאמינים בממשל מבוזר, בעוד שיעים מאמינים בממשלה ריכוזית. גם הסונים מאמינים במושג הדמוקרטיה, בעוד השיעים מאמינים במושג של ממשלה תיאוקרטית. הסונים מאמינים גם במושג של רפובליקה אסלאמית, בעוד שיעים מאמינים במושג של מונרכיה אסלאמית.

היסטוריה סונית ושיעית

הסכסוך בין סונים לשיעים מתוארך למותו של הנביא מוחמד בשנת 632 לספירה. לאחר מותו, סונים האמינו שאבו בכר, עומר, עותמאן ועלי צריכים להיות ממשיכי דרכו, בעוד שיעים האמינו שרק עלי צריך להיות יורשו. מחלוקת זו הובילה לסכסוך הגדול הראשון בין שתי הכתות, המכונה קרב כרבלא בשנת 680 לספירה. מאז סונים ושיעים מסוכסכים זה עם זה, וההבדלים ביניהם רק גדלו עם הזמן. כיום, לסונים ולשיעים יש עדיין אמונות, פרקטיקות והשקפות פוליטיות שונות, וההבדלים הללו הובילו לסכסוכים במקומות רבים בעולם, כולל במזרח התיכון.

סיכום

הסונים והשיעים הם שתי כתות מרכזיות באסלאם, ויש ביניהם הבדלים רבים מבחינת אמונות, פרקטיקות ופוליטיקה. הבדלים אלו אמנם גרמו לעימות בין שתי הכתות, אך הם גם הובילו להבנה רבה יותר של המורכבות של האמונה האסלאמית. למרות ההבדלים ביניהם, הסונים והשיעים חולקים את אותן אמונות וערכי ליבה, והם מאוחדים באמונתם באחדות האל. הבנת ההבדלים בין סונים לשיעים חשובה על מנת להבין את המורכבות של האמונה האסלאמית ולקדם שלום והבנה בין שתי הכתות. על ידי הבנת ההבדלים בין סונים לשיעים, נוכל להבין טוב יותר את האמונה האסלאמית ואת האנשים העוסקים בה.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן