דף הבית » יותר » מה יותר אלקטרונגטיבי – ארסן או יוד?
2023-05-08 12:24:00+02:00

מה יותר אלקטרונגטיבי – ארסן או יוד?

מהי אלקטרונליליות?

אלקטרונית השליליות היא מדד לנטייתו של אטום למשוך אלקטרונים כלפי עצמו כאשר הוא חלק מקשר כימי. הוא נמדד בסולם של 0 עד 4, כאשר 0 הוא הכי פחות אלקטרושליל ו-4 הוא האלקטרונילי ביותר. זהו מושג שימושי שיש לקחת בחשבון כאשר דנים במאפיינים של יסודות ותרכובות שונות. כאשר שני אטומים יוצרים קשר, זה בעל האלקטרושליליות הגבוהה יותר ימשוך את האלקטרונים בקשר לעבר עצמו, וכתוצאה מכך נוצר קשר קוטבי. המשמעות היא שלאטום בעל האלקטרושליליות הגבוהה יותר יהיה מטען שלילי גדול יותר, בעוד שלאטום בעל האלקטרושליליות הנמוכה יותר יהיה מטען חיובי גדול יותר.

האלקטרונליליות של ארסן ויוד

ארסן ויוד הם שניהם יסודות בטבלה המחזורית. לארסן יש מספר אטומי של 33 ומסה אטומית של 74.9216, בעוד ליוד יש מספר אטומי של 53 ומסה אטומית של 126.9045. שני היסודות אינם מתכות, מה שאומר ששניהם אלקטרושליליים. כשזה מגיע לאלקטרושליליות, יוד הוא אלקטרושליל יותר מאשר ארסן. ליוד יש אלקטרושליליות של 2.66, בעוד שלארסן יש אלקטרושליליות של 2.18. ההבדל הזה באלקטרושליליות נובע מהעובדה שליוד יש מספר אטומי גבוה יותר ומסה אטומית גבוהה יותר מאשר ארסן.

השפעות האלקטרונליליות על תגובות כימיות

ההבדל באלקטרושליליות בין ארסן ליוד יכול להשפיע על סוג התגובות הכימיות שבהן הם לוקחים חלק. לדוגמה, כאשר שני אטומים של יוד יוצרים קשר, האלקטרונים בקשר יימשכו לעבר אטום היוד עם אטום היוד הגבוה יותר. אלקטרושליליות. זה יגרום לקשר קוטבי, מה שאומר שלאטום היוד בעל האלקטרושליליות הגבוהה יותר יהיה מטען שלילי גדול יותר, בעוד שלאטום היוד בעל האלקטרושליליות הנמוכה יותר יהיה מטען חיובי גדול יותר. מצד שני, כאשר שני אטומים של ארסן יוצרים קשר, האלקטרונים בקשר יימשכו לכיוון אטום הארסן עם האלקטרושליליות הגבוהה יותר. זה יביא לקשר לא קוטבי, מה שאומר שלשני אטומי הארסן יהיה אותו מטען.

השפעות האלקטרונליליות על חוזק הקשר

ההבדל באלקטרושליליות בין ארסן ליוד יכול להשפיע גם על חוזק הקשר שנוצר ביניהם. קשר בין שני אטומי יוד יהיה חזק יותר מקשר בין שני אטומי ארסן, מכיוון שהאלקטרונים בקשר בין אטומי היוד יימשכו חזק יותר לאטום היוד בעל האלקטרושליליות הגבוהה יותר. המשמעות היא שהקשר בין שני אטומי היוד יהיה יציב יותר ופחות סיכוי להישבר.

השימושים של ארסן ויוד

לארסן ויוד יש מגוון שימושים. ארסן משמש בייצור של מוליכים למחצה, סגסוגות וחומרי הדברה, בעוד יוד משמש בייצור תרופות, הדמיה רפואית וטיפול בקרינה.

סיכום

לסיכום, יוד הוא יותר אלקטרושליל מארסן. להבדל זה באלקטרושליליות יכולה להיות השפעה על סוג התגובות הכימיות שבהן הם לוקחים חלק, כמו גם על חוזק הקשר שנוצר ביניהם. גם לארסן ויוד יש מגוון שימושים, כאשר ארסן משמש בייצור של מוליכים למחצה, סגסוגות וחומרי הדברה, ויוד משמש בייצור תרופות, הדמיה רפואית וטיפול בקרינה.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן