דף הבית » יותר » מה זה אלכוהול או מים צפופים יותר?
2023-06-16 22:02:00+02:00

מה זה אלכוהול או מים צפופים יותר?

מה זה אלכוהול?

אלכוהול הוא תרכובת אורגנית המורכבת מפחמן, מימן וחמצן. זהו אחד החומרים הנצרכים ביותר בעולם והוא חלק מהתרבויות האנושיות במשך אלפי שנים. אלכוהול נוצר באמצעות תסיסה של סוכר או עמילן. צורות נפוצות של אלכוהול כוללות בירה, יין ומשקאות חריפים. אלכוהול מסווג כתרופה מדכאת, כלומר הוא מאט את מערכת העצבים המרכזית של הגוף.

מה זה מים?

מים הם חומר כימי שקוף, חסר טעם, חסר ריח וכמעט חסר צבע, המהווה את המרכיב העיקרי של הנחלים, האגמים והאוקיינוסים של כדור הארץ והנוזלים של רוב היצורים החיים. זהו גם המרכיב העיקרי של כל התאים החיים הידועים. מים הם נוזל בטמפרטורת החדר ובלחץ וצפיפותם של 1,000 גרם/סמ"ק. זוהי מולקולה קוטבית, כלומר יש לה חלוקה לא שווה של מטען חשמלי על המולקולה.

מה צפוף יותר, אלכוהול או מים?

צפיפות חומר היא מדד למסת החומר ליחידת נפח. ככלל, ככל שהחומר צפוף יותר, כך הוא כבד יותר. למים יש צפיפות של 1,000 גרם/סמ"ק, בעוד שצפיפות האלכוהול משתנה בהתאם לסוג האלכוהול. לאתנול, סוג האלכוהול המצוי בבירה וביין, צפיפות של 0.789 גרם/סמ"ק, בעוד שהצפיפות של מתנול, סוג האלכוהול המצוי באלכוהול, היא 0.791 גרם/סמ"ק. ככזה, מים צפופים יותר מאלכוהול.

מדוע מים צפופים יותר מאלכוהול?

ההבדל בצפיפות בין מים לאלכוהול יכול להיות מוסבר על ידי המסות האטומיות השונות של שני החומרים. מים מורכבים משני אטומי מימן ואטום חמצן אחד, בעוד אלכוהול מורכב מאטום פחמן אחד, שני אטומי מימן ואטום חמצן אחד. לאטום החמצן במים יש מסה אטומית גבוהה יותר מאטום החמצן שבאלכוהול, וזו הסיבה למים צפופים יותר מאלכוהול.

כיצד משתנה צפיפות האלכוהול?

צפיפות האלכוהול יכולה להשתנות בהתאם לסוג האלכוהול ולריכוז התמיסה. ככלל, ככל שריכוז האלכוהול גבוה יותר, כך הצפיפות נמוכה יותר. לדוגמה, צפיפות האתנול בתמיסה עם ריכוז אלכוהול של 40% היא 0.789 גרם/סמ"ק, בעוד שצפיפות האתנול בתמיסה עם ריכוז אלכוהול של 80% היא 0.769 גרם/סמ"ק.

מה ההבדל בין אלכוהול ומים?

בנוסף לצפיפויות השונות שלהם, לאלכוהול ולמים יש גם נקודות רתיחה וקיפאון שונות. למים נקודת רתיחה של 100 מעלות צלזיוס ונקודת הקפאה של 0 מעלות צלזיוס, בעוד שלאלכוהול יש נקודת רתיחה של 78.5 מעלות צלזיוס ונקודת הקפאה של -114 מעלות צלזיוס. לאלכוהול יש גם צמיגות נמוכה יותר מאשר מים, כלומר הוא פחות עמיד בפני זרימה.

סיכום

לסיכום, מים צפופים יותר מאלכוהול. זה נובע מההבדל במסה האטומית בין שני החומרים. צפיפות האלכוהול יכולה להשתנות גם בהתאם לסוג האלכוהול ולריכוז התמיסה. בנוסף, לאלכוהול ולמים יש נקודות רתיחה וקיפאון שונות, ולאלכוהול יש צמיגות נמוכה יותר מאשר למים. למידע נוסף על אלכוהול ומים, עיין בדף YouTube שלנו לקבלת סרטונים ומדריכים מועילים.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן