דף הבית » המלצת הצוות » מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?
2023-05-14 16:09:00+02:00

מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מבוא

המונחים אוטוקרטיה ודיקטטורה משמשים לעתים קרובות לסירוגין, אך הם אינם זהים. אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח מוחלט, בעוד שדיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח אבסולוטי אבל הוא לא בהכרח מונרך. שתי צורות השלטון הן אוטוריטריות, כלומר אינן מאפשרות השתתפות של אזרחים בתהליך קבלת ההחלטות.

הגדרות

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח מוחלט. אדם זה הוא בדרך כלל מונרך, כגון מלך או מלכה, ולעתים קרובות מכונה אוטוקרטי. לאוטוקרט יש את הכוח לחוקק חוקים, למנות פקידים ולשלוט בממשלה ללא כל תשומה מהעם. דיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח אבסולוטי, אבל הוא לא בהכרח מונרך. אדם זה הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או מנהיג פוליטי, ולרוב מכונה דיקטטור. לדיקטטור יש את הכוח לחוקק חוקים, למנות פקידים ולשלוט בממשלה ללא כל קלט מהעם.

מאפיינים

המאפיין העיקרי של אוטוקרטיה הוא שלאוטוקרטיה יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש. האוטוקרט אינו נבחר על ידי העם ואינו צריך לענות לאיש על החלטותיו. המאפיין העיקרי של דיקטטורה הוא שלרודן יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש. הדיקטטור אינו נבחר על ידי העם ואינו צריך לעמוד בתשובה לאיש על החלטותיו. עם זאת, בניגוד לאוטוקרט, דיקטטור הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או פוליטי, ולא מונרך.

דוגמאות

דוגמה לאוטוקרטיה היא ערב הסעודית, שנשלטת על ידי בית סעוד. לבית סעוד יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש. דוגמה לדיקטטורה היא צפון קוריאה, שנשלטת על ידי קים ג'ונג און. לקים ג'ונג און יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש.

שולחן

אוֹטוֹקרַטִיָה רוֹדָנוּת
לאדם אחד יש כוח מוחלט לאדם אחד יש כוח מוחלט
בדרך כלל מונרך בדרך כלל מנהיג צבאי או פוליטי
לא נבחר על ידי העם לא נבחר על ידי העם
לא אחראי לאף אחד לא אחראי לאף אחד

תשובות ושאלות

מהי אוטוקרטיה?

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח מוחלט, בדרך כלל למלך.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח מוחלט, אבל הוא לא בהכרח מונרך. אדם זה הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או פוליטי.

מהם המאפיינים של אוטוקרטיה?

המאפיין העיקרי של אוטוקרטיה הוא שלאוטוקרטיה יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש. האוטוקרט אינו נבחר על ידי העם ואינו צריך לענות לאיש על החלטותיו.

מהם המאפיינים של דיקטטורה?

המאפיין העיקרי של דיקטטורה הוא שלרודן יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש. הדיקטטור אינו נבחר על ידי העם ואינו צריך לעמוד בתשובה לאיש על החלטותיו. עם זאת, בניגוד לאוטוקרט, דיקטטור הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או פוליטי, ולא מונרך.

סיכום

המונחים אוטוקרטיה ודיקטטורה משמשים לעתים קרובות לסירוגין, אך הם אינם זהים. אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח אבסולוטי, בדרך כלל למלך, בעוד שדיקטטורה היא צורת ממשל שבה לאדם אחד יש כוח מוחלט, אבל הוא לא בהכרח מונרך. שתי צורות השלטון הן אוטוריטריות, כלומר אינן מאפשרות השתתפות של אזרחים בתהליך קבלת ההחלטות. המאפיין העיקרי של אוטוקרטיה הוא שלאוטוקרט יש כוח אבסולוטי ואינו אחראי לאיש, בעוד המאפיין העיקרי של דיקטטורה הוא שלרודן יש כוח מוחלט ואינו אחראי לאיש, אלא הוא בדרך כלל מנהיג צבאי או פוליטי. דוגמאות לאוטוקרטיה כוללות את ערב הסעודית, שנשלטת על ידי בית סעוד, ודוגמאות לדיקטטורה כוללות את צפון קוריאה, שנשלטת על ידי קים ג'ונג-און.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן