דף הבית » לא להאמין » מהי קרימינולוגיה ומה אפשר לעשות איתה?

מהי קרימינולוגיה ומה אפשר לעשות איתה?

מהי קרימינולוגיה ומה אפשר לעשות איתה?

מהי קרימינולוגיה?

קרימינולוגיה היא המחקר המדעי של הפשע והגורמים, השלכותיו ומניעתו. זהו תחום בינתחומי המשלב היבטים של סוציולוגיה, פסיכולוגיה, משפטים ומדעי החברה אחרים כדי להבין מדוע אנשים מבצעים פשעים וכיצד למנוע אותם. קרימינולוגיה היא תחום רחב, וניתן להשתמש בה כדי ליישר החלטות מדיניות, שיטות משפט פלילי ויוזמות לביטחון הציבור.

ההיסטוריה של הקרימינולוגיה

לקרימינולוגיה היסטוריה ארוכה ומגוונת. הכתבים המוקדמים ביותר הידועים על הנושא מתוארכים למאה ה-18, כאשר הפילוסוף האיטלקי צ'זארה בקריה כתב את יצירתו המשפיעה, על פשעים ועונשים. בקריה טען כי עונשם של פושעים צריך להיות פרופורציונלי לפשע שבוצע, וכי יש לבטל את עונש המוות. במאה ה-19, הסוציולוג הצרפתי אמיל דורקהיים כתב רבות על נושא הפשע וסיבותיו. הוא טען שפשע הוא חלק הכרחי מהחברה, ושהוא נגרם על ידי גורמים חברתיים וכלכליים. במאה ה-20, הסוציולוג האמריקני אדווין סאתרלנד פיתח את המושג של פשע צווארון לבן, המתייחס לפשעים שבוצעו על ידי אנשים בעמדות של כוח או סמכות. הוא טען כי לעתים קרובות התעלמו או התעלמו מהפשעים הללו על ידי מערכת המשפט הפלילי.

מטרות הקרימינולוגיה

המטרה העיקרית של קרימינולוגיה היא להבין מדוע אנשים מבצעים פשעים וכיצד למנוע אותם. לשם כך, קרימינולוגים חוקרים את הסיבות לפשע, את השפעות הפשיעה על יחידים וחברה, ואת הדרכים שבהן ניתן למנוע פשיעה. קרימינולוגים משתמשים במגוון שיטות לחקר הפשיעה, לרבות סקרים, ראיונות ותצפיות בשטח. הם גם משתמשים בנתונים מדוחות המשטרה, רישומי בית המשפט ומקורות אחרים כדי לנתח מגמות ודפוסי פשיעה.

השימושים בקרימינולוגיה

ניתן להשתמש בקרימינולוגיה כדי להודיע על החלטות מדיניות, שיטות משפט פלילי ויוזמות לביטחון הציבור. לדוגמה, קרימינולוגים יכולים להשתמש במחקר שלהם כדי לסייע בקבלת החלטות לגבי גזר דין, שיקום ומניעה. ניתן להשתמש בקרימינולוגיה גם כדי לסייע לרשויות אכיפת החוק לפתח אסטרטגיות יעילות למניעה ולתגובה לפשע. לדוגמה, קרימינולוגים יכולים להשתמש במחקר שלהם כדי לעזור לרשויות אכיפת החוק לזהות אזורים שבהם יש סיכוי גבוה ביותר להתרחש פשע ולפתח אסטרטגיות להפחתת הפשיעה באזורים אלה.

סיכום

קרימינולוגיה היא תחום רחב המשלב היבטים של סוציולוגיה, פסיכולוגיה, משפטים ומדעי החברה אחרים כדי להבין מדוע אנשים מבצעים פשעים וכיצד למנוע אותם. זהו תחום חשוב שניתן להשתמש בו כדי ליישר החלטות מדיניות, שיטות משפט פלילי ויוזמות לביטחון הציבור. למידע נוסף על קרימינולוגיה, מצא מידע נוסף בוויקיפדיה או צפה בסרטונים ב-YouTube .

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן