דף הבית » יותר » חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות – מה בריא יותר?
2023-05-07 01:11:00+02:00

חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות – מה בריא יותר?

מהן חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות?

חומצות שומן הן סוג של שומנים, או שומן, הנמצאים בגוף. הם מורכבים משרשרות ארוכות של אטומי פחמן, עם אטומי מימן מחוברים. חומצות שומן חיוניות לחיים ומשמשות לבניית קרומי תאים, הורמונים ומולקולות אחרות. הם גם מקור חשוב לאנרגיה לגוף. חומצות שומן רוויות הן אלו שכל קשרי הפחמן-מימן הזמינים שלהן מלאים באטומי מימן. חומצות שומן בלתי רוויות הן אלו שיש להן לפחות קשר כפול אחד בין שני אטומי פחמן, כלומר יש פחות אטומי מימן המחוברים לאטומי הפחמן.

מה בריא יותר: חומצות שומן רוויות או בלתי רוויות?

התשובה לשאלה זו תלויה בסוג חומצת השומן ובכמות הנצרכת. באופן כללי, חומצות שומן בלתי רוויות נחשבות לבריאות יותר מחומצות שומן רוויות. הסיבה לכך היא שחומצות שומן בלתי רוויות קשורות לרמות נמוכות יותר של כולסטרול וגורמי סיכון אחרים למחלות לב. עם זאת, חשוב לציין שלא כל חומצות השומן הרוויות רעות לך. חלקם מועילים למעשה, כמו אלה המצויים במוצרי חלב ושמן קוקוס. בנוסף, כמה חומצות שומן בלתי רוויות, כמו אלו שנמצאות במזון מעובד, יכולות להיות לא בריאות.

מה ההבדל בין חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות?

ההבדל העיקרי בין חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות הוא מספר אטומי המימן המחוברים לאטומי הפחמן. לחומצות שומן רוויות יש את כל קשרי הפחמן-מימן הזמינים שלהן מלאים באטומי מימן, בעוד שלחומצות שומן בלתי רוויות יש לפחות קשר כפול אחד בין שני אטומי פחמן, כלומר יש פחות אטומי מימן המחוברים לאטומי הפחמן.

מהם היתרונות של חומצות שומן בלתי רוויות?

חומצות שומן בלתי רוויות קשורות למספר יתרונות בריאותיים, כולל:

  • רמות נמוכות יותר של כולסטרול וגורמי סיכון אחרים למחלות לב
  • דלקת מופחתת
  • שיפור בקרת הסוכר בדם
  • סיכון מופחת לסוגים מסוימים של סרטן

חומצות שומן בלתי רוויות נמצאות במגוון מזונות, כולל אגוזים, זרעים, אבוקדו ודגים שומניים.

מהם היתרונות של חומצות שומן רוויות?

חומצות שומן רוויות אינן בהכרח רעות עבורך. למעשה, חלקם מועילים, כמו אלו המצויים במוצרי חלב ושמן קוקוס. חומצות שומן אלו קשורות למספר יתרונות בריאותיים, כולל:

  • שיפור בקרת הסוכר בדם
  • שיפור ברמות הכולסטרול
  • סיכון מופחת לסוגים מסוימים של סרטן

חומצות שומן רוויות נמצאות במגוון מזונות, כולל בשר אדום, מוצרי חלב, שמן קוקוס ושוקולד מריר.

מהי הצריכה המומלצת של חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות?

הצריכה המומלצת של חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות משתנה בהתאם לגיל, מינו וגורמים אחרים של האדם. באופן כללי, מומלץ למבוגרים לקבל 20-35% מהקלוריות היומיות שלהם משומן, כאשר רוב זה מגיע מחומצות שומן בלתי רוויות. חשוב לציין שסוג השומן הנצרך חשוב לא פחות מהכמות. מזונות עשירים בחומצות שומן רוויות, כמו בשר אדום, יש לצרוך במידה. מצד שני, מזונות עתירי חומצות שומן בלתי רוויות, כמו אגוזים ודגים שומניים, יש לצרוך לעתים קרובות יותר.

סיכום

לסיכום, חומצות שומן בלתי רוויות נחשבות בדרך כלל לבריאות יותר מחומצות שומן רוויות. חומצות שומן בלתי רוויות קשורות למספר יתרונות בריאותיים, כולל רמות נמוכות יותר של כולסטרול וגורמי סיכון אחרים למחלות לב. מומלץ למבוגרים לקבל 20-35% מהקלוריות היומיות שלהם משומן, כאשר רוב זה מגיע מחומצות שומן בלתי רוויות.

טבלת השוואה

סוג חומצת שומן יתרונות בריאותיים מקורות אוכל
רָווּי שיפור בקרת הסוכר בדם, שיפור ברמות הכולסטרול, ירידה בסיכון לסוגים מסוימים של סרטן בשר אדום, מוצרי חלב, שמן קוקוס, שוקולד מריר
בלתי רווי רמות נמוכות יותר של כולסטרול וגורמי סיכון אחרים למחלות לב, הפחתת דלקת, שיפור בקרת הסוכר בדם, סיכון מופחת לסוגים מסוימים של סרטן אגוזים, זרעים, אבוקדו, דגים שומניים

דעה אישית

לדעתי, חומצות שומן בלתי רוויות הן האופציה הבריאה יותר. הם קשורים למספר יתרונות בריאותיים, כולל רמות נמוכות יותר של כולסטרול וגורמי סיכון אחרים למחלות לב. בנוסף, הם נמצאים במגוון מזונות בריאים, כגון אגוזים, זרעים, אבוקדו ודגים שומניים. חשוב לזכור שלא כל חומצות השומן הרוויות רעות לך. חלקם מועילים, כמו אלו המצויים במוצרי חלב ושמן קוקוס. עם זאת, יש לצרוך אותם במתינות. אם אתם מחפשים לשפר את בריאותכם, אני ממליץ להתמקד בצריכת יותר חומצות שומן בלתי רוויות ולהגביל את צריכת חומצות השומן הרוויות. למידע נוסף על חומצות שומן, עיין בסרטון YouTube זה .

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן