דף הבית » יותר » דוד אבידן: משורר ומוזיקאי ישראלי אגדי
2023-05-06 11:16:00+02:00

דוד אבידן: משורר ומוזיקאי ישראלי אגדי

היכרות עם דוד אבידן

דוד אבידן (1995-1934) היה משורר ומוזיקאי ישראלי איקוני. הוא נולד בירושלים ב-1934 ונחשב לאחת הדמויות המשפיעות בתרבות הישראלית המודרנית. אבידן היה תמלילן פורה, כתב למעלה מ-400 שירים ושירים, שרבים מהם הפכו לקלאסיקה של המוזיקה והספרות הישראלית. הוא גם היה מוזיקאי מוכשר, ניגן בפסנתר, גיטרה ומפוחית. יצירתו של אבידן התאפיינה בסגנון ייחודי, המשלב אלמנטים של מוזיקה עממית וקלאסית עם מילים עוצמתיות, לרוב פיוטיות.

חיים מוקדמים וקריירה

חייו המוקדמים של אבידן היו בסימן טרגדיה. אביו נפטר כשהיה רק בן שלוש, ואמו מתה כשהיה בן שבע. לאחר מכן הוא נשלח לבית יתומים, שם נחשף למוזיקה ולספרות. הכישרון של אבידן זכה להכרה במהירות, ובמהרה הוא התקבל לאקדמיה למוסיקה ולמחול רובין בירושלים, שם למד מוזיקה קלאסית והלחנה. הקריירה של אבידן החלה בשנות החמישים, כשכתב את שיריו ושיריו הראשונים. יצירתו זכתה במהירות לתשומת לב, ועד מהרה הפך לאחת הדמויות הפופולריות והמשפיעות במוזיקה ובספרות הישראלית. שיריו ושיריו של אבידן היו לא פעם פוליטיים באופיים, שיקפו את עמדותיו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כמו גם את התמודדותו האישית עם דיכאון והתמכרות.

הישגים ומורשת

הקריירה של אבידן נפרשה על פני ארבעה עשורים, במהלכם הוציא למעלה מ-40 אלבומים וכתב מאות שירים ושירים. הוא זכה בפרסים והצטיינות רבים, ביניהם פרס ישראל לשנת 1988 ופרס יקיר ירושלים לשנת 1993. ליצירתו של אבידן הייתה השפעה מתמשכת על התרבות הישראלית. שיריו ושיריו הפכו לקלאסיקה של המוזיקה והספרות הישראלית, והשפעתו עדיין מורגשת במוזיקה ובתרבות הישראלית המודרנית.

הדיסקוגרפיה של דוד אבידן

אַלבּוֹם שָׁנָה מחיר (ש"ח)
הצעד אהרון (התחנה האחרונה) 1970 49.90
Ha-Kol Zeh Lo Zeh (זה לא זה) 1976 59.90
הכל מבשר (השליח) 1980 99.90
הכל יוטר מבשר (השליח הטוב יותר) 1985 129.90
הצעד הראשון (התחנה הראשונה) 1990 149.90

הצעד אהרון (התחנה האחרונה)

הצעד אהרון (התחנה האחרונה) היה אלבומו הראשון של אבידן, שיצא בשנת 1970. הוא זכה להצלחה מיידית, ונחשב לאחד האלבומים החשובים בתולדות המוזיקה הישראלית. האלבום כולל כמה מהשירים האייקוניים ביותר של אבידן, ביניהם "הכל מבשר", "הכל זה לא זה" ("זה לא זה") ו"הכל יוטר מבשר" ( "השליח הטוב יותר"). האלבום זכה לשבחים על הצליל הייחודי שלו, המשלב אלמנטים של מוזיקה עממית וקלאסית עם מילים עוצמתיות, לרוב פיוטיות.

Ha-Kol Zeh Lo Zeh (זה לא זה)

Ha-Kol Zeh Lo Zeh (זה לא זה) היה אלבומו השני של אבידן, שיצא בשנת 1976. האלבום היה סטייה מיצירתו הקודמת, עם צליל מודרני יותר, אלקטרוני. האלבום זכה להצלחה מסחרית, ונחשב לאחת מיצירותיו המשפיעות ביותר. הוא כולל כמה מהשירים המפורסמים ביותר של אבידן, ביניהם "הכל מבשר", "הכל יוטר מבשר" ("השליח הטוב יותר") ו"הכל זה לא זה". זה לא זה").

הכל מבשר (השליח)

הקול מבשר היה אלבומו השלישי של אבידן, שיצא בשנת 1980. האלבום זכה להצלחה מסחרית וביקורתית, ונחשב לאחת מיצירותיו החשובות. הוא כולל כמה מהשירים האייקוניים ביותר של אבידן, ביניהם "הכל מבשר", "הכל יוטר מבשר" ("השליח הטוב יותר") ו"הכל זה לא זה". זה לא זה"). האלבום זכה לשבחים על הצליל הייחודי שלו, המשלב אלמנטים של מוזיקה עממית וקלאסית עם מילים עוצמתיות, לרוב פיוטיות.

הכל יוטר מבשר (השליח הטוב יותר)

הכל יוטר מבשר (השליח הטוב יותר) היה אלבומו הרביעי של אבידן, שיצא בשנת 1985. האלבום זכה להצלחה מסחרית וביקורתית, ונחשב לאחת מיצירותיו החשובות. הוא כולל כמה מהשירים האייקוניים ביותר של אבידן, ביניהם "הכל מבשר", "הכל יוטר מבשר" ("השליח הטוב יותר") ו"הכל זה לא זה". זה לא זה"). האלבום זכה לשבחים על הצליל הייחודי שלו, המשלב אלמנטים של מוזיקה עממית וקלאסית עם מילים עוצמתיות, לרוב פיוטיות.

הצעד הראשון (התחנה הראשונה)

"הצד הראשון" (התחנה הראשונה) היה אלבומו החמישי והאחרון של אבידן, שיצא בשנת 1990. האלבום זכה להצלחה מסחרית וביקורתית, ונחשב לאחת מיצירותיו החשובות. הוא כולל כמה מהשירים האייקוניים ביותר של אבידן, ביניהם "הכל מבשר", "הכל יוטר מבשר" ("השליח הטוב יותר") ו"הכל זה לא זה". זה לא זה"). האלבום זכה לשבחים על הצליל הייחודי שלו, המשלב אלמנטים של מוזיקה עממית וקלאסית עם מילים עוצמתיות, לרוב פיוטיות.

סיכום

דוד אבידן היה משורר ומוזיקאי ישראלי איקוני, הידוע בסגנונו הייחודי ובטקסטים העוצמתיים שלו. ליצירתו הייתה השפעה מתמשכת על התרבות הישראלית, והשפעתו עדיין מורגשת במוזיקה ובספרות הישראלית המודרנית. השירים והשירים של אבידן הפכו לקלאסיקות של המוזיקה והספרות הישראלית, ומורשתו תמשיך להוות השראה לדורות הבאים.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן